Иако је прошла кроз многе тешке периоде у својој историји и преживела различите реформе, Гимназија је била и остала школа у којој се прожимају традиција и иновативност, искуство и младост.
Данас је Гимназија школа у којој се на три смера (друштвено – језички, природно – математички и филолошки (за таленте)) школује преко 1000 ученика у 38 одељења.
У непосредној настави ради преко осамдесет наставника. Школа има четири стручна сарадника (педагога, психолога и два библиотекара), четири административна радника, два домара и десет радника на одржавању хигијене. Наставни кадар је релативно млад и амбициозан. Четири професора имају звање магистра, а пет професора је на последипломским студијама. Наставници стичу додатно стручно и методичко образовање и на семинарима. Гимназија је домаћин бројним семинарима и програмима, који имају за циљ унапређење рада наставника. Многи наставници су учествовали у њиховој реализацији. Један од најзначајнијих програма реализованих у школи је пројекат Трећи миленијум, у организацији Фонда за отворено друштво, који је започео 1996. године, као начин укључивања информационе технологије у наставу. Године 2000. пројекат је проширен другим видовима обуке, отворено је пет регионалних центара Фонда за отворено друштво за обуку наставника, при чему је и наша школа била један од њих. У оквиру тих активности, у Гимназији је реализовано неколико програма у вези са интерактивном наставом, критичким мишљењем и одрастањем, као и курсеви рачунарства и информатике за наставнике и стручне сараднике. Наставници наше школе су учествовали и у програмима одржаним ван школе, који су за теме имали комуникацију, активно учење, медије, креативно образовање. Захваљујући стеченим искуствима неколико наших професора су постали водитељи акредитованих семинара. Сви професори енглеског језика активно учествују на Лонгман семинарима и примењују новостечена знања у настави. Професори физике Гимназије су координатори програма “Еко физика”, који је добио акредитацију МПС-а, као и програма “Обука наставника за неговање креативних способности код ученика”, који подржава Фонд за отворено друштво. Успостављена је сарадња са Београдском отвореном школом (БОШ), у циљу остваривања едукације путем интернета из области новинарства.
Семинари који су у школи организовани и обуке које су наставници прошли, као и два програма акредитована од стране Министарства просвете указују на спремност наставника да се укључе у савремене токове и реформске процесе. Готово да нема наставника који није учествовао у неком од наведених програма.
Ученици ове школе су амбициозни и успешни у савладавању наставних програма, на такмичењима и у ваннаставним активностима.
Крушевачких гимназијалаца увек има међу победницима државних такмичења из физике, српског језика, страних језика, математике, биологије… Успеси не изостају ни када су у питању историја, хемија, спорт, музика… Оно што сви истичу као предност Школе је велики број страних језика који се уче у оквиру обавезне и факултативне наставе (енглески, руски, француски, италијански, немачки, грчки језик). Чланови новинарске секције сарађују са локалним медијима, како електронским тако и писаним, а једном годишње се објављује школски часопис Вентури. Школа активно сарађује са значајним научним институцијама, нарочито са Истраживачком станицом Петница. Гимназијалцима су се отварала и врата САНУ, а неки од њих су своја знања доказивали на међународним такмичењима (Енглеска, Иран, Израел, Румунија…). Чланови хора нас представљају на свечаностима у школи, граду и иностранству. Драмска секција већ неколико година изводи запажене представе на Смотри гимназијских представа у Крагујевцу и ТИН фесту у Крушевцу. Спортисти доносе медаље и пехаре. Ученици сарађују и са Домом за децу без родитељског старања “Јефимија”, а чести су и сусрети са децом са посебним потребама. Функционише и Група за вршњачку едукацију, у оквиру које ученици, у сарадњи са педагошко – психолошком службом, остварују превентивну едукацију вршњака, у вези са актуелним проблемима наркоманије, болести зависности, АИДС-а.
Своју креативност и енергију ученици показују кроз рад Ђачког парламента који је покренуо многе хуманитарне и акције забавног карактера. У тим активностима их подржавају и професори, те су заједно учествовали у квизу Милионер, Караоке обрачуну и маскенбалу који је прерастао у градски догађај, а максимум су остварили на међународном Спринг фестивалу.
Неки од ученика Гиманзије кроз историју дали су значајан допринос уметности, науци и култури града и земље. Поменућемо само неке од њих… Редовне чланове САНУ Слободана Добросављевића, Антонија Исаковића, Владана Ђорђевића; публицисте и новинаре Светолика Митића, Николу Виторовића, Драгутина Минића Карла; ликовног уметника Милана Миловановића; глумце, позоришне и филмске раднике Михајла Бату Паскаљевића, Миодрага Петровића Чкаљу, Новака Новаковића, Властимира Ђузу Стоиљковића, Ташка Начића, Радмилу Живковић, Небојшу Брадића, Војина Ћетковића, Марка Живића; књижевнике Миодрага Булатовића, Љиљану Хабјановић-Ђуровић; универзитетске професоре, лекаре, инжењере, спортисте…Чиме год да су се бавили и где год да су се налазили, Гимназијалци су носили са собом дух који су понели из школских клупа. О њима је написана и књига у издању Гимназије са насловом „Разнели нас ветрови ко маслачке” поводом прославе великог јубилеја – 140 година постојања у 2005. години.
Школски простор је организован у 18 учионица и 13 кабинета, који пружају солидне услове за наставни и ваннаставни рад. Већина наставних предмета има кабинет са одговарајућом припремном просторијом. Библиотека има велики књижни фонд (око 22000 књига), рачунаре са интернет везом, а у плану је модернизација (простор за читаоницу) и опредељење да се више ваннаставних садржаја организује управо у библиотеци. Настава физичког васпитања обавља се у новој, савремено опремљеној сали.
Опремљеност кабинета и учионица је солидна. Све учионице имају беле табле. Наставна средства се набављају континуирано током последњих година, тако да су обезбеђена она која су неопходна за рад. У кабинетима постоје телевизори са видео-рекордерима, ДВД – плејерима, графоскопима, касетофонима, видео – пројекторима. Кабинети биологије, хемије и физике имају потребну опрему и остали нужни дидактички материјал за извођење огледа и практичних вежби. Кабинети за рачунарство и информатику имају велики број рачунара, штампача, мрежну опрему, везу са интернетом преко академске мреже. Кабинет музичког васпитања има савремену технику за репродукцију слике и звука, као и неколико музичких инструмената. Осим за наставу, користи се и за манифестације мањег обима. Постоји тренд опремања кабинета, посебно савременом рачунарском опремом и тај тренд ће бити задржан.
Школа има добру сарадњу са окружењем. Сарађује са свим значајнијим културним институцијама града. Сарадња са Културним центром Крушевца остварује се кроз садржаје које Културни центар планира и реализује за ученике Гимназије у школском простору, кроз учешће наставника и професора школе у њиховим активностима и кроз коришћење ресурса Културног центра за потребе гимназијских пројеката. Народно позориште у Крушевцу ангажује ученике Гимназије у својим драмским програмима, обезбеђује стручњаке и опрему за помоћ у раду драмске дружине у Гимназији и даје повољније цене карата за ученике и професоре Гимназије. Народна библиотека Крушевца помаже школској библиотеци у организацији књижног фонда и примени савремених метода рада, као и у повлашћеној набавци књига. Народни музеј Крушевца са галеријом уступа свој простор за реализацију наставних садржаја из појединих предмета, посебно историје, географије, ликовног васпитања… Привредне организације Крушевца свесне потребе улагања у своје будуће кадрове подржавају у оквиру могућности рад школе на различите начине, већином кроз обезбеђење услуга и производа из свог домена за потребе школе. Школа сарађује са гимназијама из Сремских Карловаца, Ивањице, Бачког Петровца, Велике Плане са којима је уз подршку Фонда за отворено друштво била регионални центар за обуку наставника, али и са многим другим школама у Србији. Заједнички се акредитују програми, размењују искуства итд. Развијена је сарадња са неким факултетима на којима су наши наставници дипломирали или настављају последипломске студије, такође са научним институтима, чији професори и научни сарадници долазе као гости и учествују као предавачи у раду семинара…
Свим ученицима и наставницима је омогућено коришћење интернета у школи, а од школске 2007 – 2008. године је почео са радом и електронски дневник. Промотивне активности школа обавља захваљујући доброј сарадњи са медијима у окружењу, пре свега са локалним ТВ и радио станицама, као и новинама.
Ученици и професори Гимназије су започели међународну сарадњу као учесници Међународног летњег кампа у Охриду, 2002. године, у организацији IEARN. Гимназија такође остварује дугогодишњу сарадњу са Другом гимназијом у Марибору, једном од најбољих у Словенији по критеријумима словеначког центра за евалуацију. Последњих година више наших ученика је након другог разреда наставило школовање у овој гимназији у Словенији на програму међународне матуре. Сваке године наши ученици и професори учествују на Међународном Спринг фестивалу у Марибору, који окупља учеснике из петнаестак земаља света. Циљ Међународног Спринг фестивала је развијање креативности код ученика, нових искустава, као и обилазак места која још нису видели. Одабрани ученици се посебно истичу у уметности, драми, новинарству, музици, дебати… У току фестивала учествују у у раду радионица из различитих области, имају могућности да своја интересовања за музику, драму, новинарство, плес, уметност и дебату развију, унапреде и продубе кроз размену искустава са децом из другачијег културног миљеа, традиционалних оквира, другачијег начина размишљања. Школске 2008-2009. године Спринг фестивал је организовала и успешно реализовала наша Гимназија, захваљујући љубазности словеначких колега који су нам указали част и поверење за организацију овакве манифестације, о чему се најбоље може сазнати из Спринг магазина објављеног након фестивала. Професори су више пута били гости гимназије у Марибору и непосредно, учествујући у настави, стекли нова и разменили сопствена искуства са колегама. Сваке године обавља се једнонедељна размена тридесеторо ученика из наше школе са вршњацима из Словеније.
Школа сарађује и са Christianshavn Gimnasium из Копенхагена на сличан начин, а остварена је сарадња и са школом у Рјазању (Русија). Немерљива су искуства која на тај начин стичу ученици и наставници.
У овом тексту је било немогуће набројати све оно што Гимназија јесте. Можда ће ово бити довољно да покаже бар део онога што изграђује њен дух који у себи носе сви њени бивши и садашњи ученици и наставници.