“Недеља програмирања” је манифестација која промовише креативност и логику кроз решавање проблема, сарадњу кроз програмирање и друге рачунарско-технолошке активности. Идеја је да се програмирање учини видљивијим и приступачнијим, да се покаже како је могуће оживети идеје помоћу кодова, да се демистификују ове вештине, окупе мотивисани људи, прикажу популарни трендови у свету технологије, њиховој примени у другим наукама и др.
Ове године је “Недеља програмирања” одржана у преко 80 земаља, а наша школа је била један од организатора овог догађаја. Дана 14. новембра 2022. године, у рачунарском кабинету, одржан је низ занимљивих предавања и радионица на којима су ученици наше школе имали прилике да се упознају са многобројним темама из области савременог рачунарства и науке.
Прве у низу активности биле су радионице и предавања на тему „Увод у Data Science“, намењене ученицима рачунарског смера, одељења 3/10. Предавачи и организатори ове радионице биле су професорке рачунарске и информатичке групе предмета Гордана Максимовић и Мирјана Константиновић. Ученици су имали прилике да упознају неке Data Science моделе и програмске језике који се користе у ове сврхе. Data Science је наука о подацима, и представља мултидисциплинарно поље које обједињује статистику, анализу података и машинско учење. У последње време, веома је популарна област информатике, како на студијама, тако и у професионалним каријерама, па је предавање било јако корисно и занимљиво, а ученици су били заинтересовани и постављали многобројна питања. Нарочита корист овог предавања огледа се у његовој интердисциплинарности и иновативности, с обзиром на то да овакве теме нису обухваћене школским планом и програмом.
Следећа предавања, под називом “Како користимо програмирање у физици?” и “Нумеричке симулације ширења аеро-загађења”, организовали су ученица 4/10, Емилија Здравковић и ученик 3/10, Тадија Јелесијевић. Током ових предавања ученици су сазнали на који начин програмирање налази примену у физици, шта су то нумеричке симулације и на који начин су довеле до револуције у проучавању нашег универзума од квантно-механичких до космолошких скала. Након тога су презентовани бројни примери проблема за чије је решавање могуће применити наведене методе, а затим је представљен један од најактуелнијих проблема савременог друштва – загађење ваздуха. Објашњени су начини на које је уз помоћ програмирања могуће имплементирати физичке моделе и на тај начин пружити квантитативну анализу ваздуха и предвидети како ће се одговарајући параметри мењати кроз време. Предавања су завршена занимљивом причом о машинском учењу, вештачкој интелигенцији, њиховој примени у физици, прошлогодишњој Нобеловој награди из физике и томе како је нумеричке сумулације могуће употребити и за проучавање комплексних биолошких и друштвених система.
Обележавање ове манифестације завршено је кратким предавањем професора Александра Костадинова, који је ученике детаљно упутио у нови циклус такмичења из програмирања.
Емилија Здравковић, ученица, 4/10
Тадија Јелесијевић, ученик, 3/10
Гордана Максимовић,
Наставник рачунарске и информатичке групе предмета