Početak » Novosti » Maj – mesec matematike u Gimnaziji

Maj – mesec matematike u Gimnaziji

Maj mesec matematike ili M3 je projekat pokrenut od strane instituta Srpske akademije nauka i umetnosti zajedno sa Centrom za promociju nauke.

Na ideju o projektu došlo se nakon sprovedenog ispitivanja 2012. godine, gde se pokazalo da čak 53% građana Srbije različite starosti ne voli matematiku.

Ovogodišnja tema, pod sloganom Formula umetnosti, zasniva se na međusobnoj povezanosti matematike i umetnosti. Inspiracija je pronađena tokom nedavnog obeležavanja stogodišnjice Ajnštajnove teorije relativnosti, koja je uslovila sagledavanje fizike iz drugog ugla i zahtevala nove matematičke proračune kako bi se prostor i vreme doveli u neraskidivu vezu, što je uticalo na novi odnos prostor – vreme u procesu stvaranja umetničkih dela. Kako ova manifestacija ne bi prošla neopaženo u našoj Gimnaziji, profesorke matematike, Aleksandra Filipović i Katarina Pavlović, priredile su izložbe radova svojih učenika na temu „Teselacija“, „Krive drugog reda“ i „Poliedri i obrtna tela.

Teselacija je postupak postavljanja geometrijskih oblika u ravni, bez preklapanja i praznina. Zastupljena je u celoj istoriji umetnosti, od antičke arhitekture do modernog stvaralaštva. Teselacije se mogu pronaći svuda oko nas, npr. oklop kornjače, različite šare na koži zmija i guštera, u građevinarstvu na popločanim trgovima, u umetnosti počev od antičke arhitekture (mozaici Sumera nastali oko 4000 godine p.n.e, mozaici starih Grka, šare i ornamenti Arapa) do modernog stvaralaštva (Moric Kornelis Ešer), u kompjuterskoj grafici, optici, kristalografiji, društvenim igrama i igrama na računarima. Likovne radove inspirisane ovom temom radili su učenici prvog razreda specijalizovanih odeljenja I1, I10 i I11. Na međuspratu Gimnazije izložba prikazuje pravilne, polupravilne i nepravilne geometrijske teselacije, kao i radove inspirisane biljnim i životinjskim svetom. Učenici odeljenja I10 napravili su prezentaciju koja posetioce upoznaje sa matematičkim osnovama teselacije, primenama i primerima teselacija na trotoarima, trgovima i dvorištima u našem gradu. Učenici I11izradili su poster i promotivni video koji najavljuju i prate izložbu.

Pored teselacije u svetu oko nas se mogu pronaći i brojni primeri iz stereometrije. Poliedri i obrtna tela su zato bili inspiracija za izložbu različitih modela, koje su pripremili i izradili učenici odeljenja III8 i III9.U holu škole našlo se najviše modela pravilnih (Platonovih), polupravilnih (Arhimedovih) i zvezdastih (Kepler Puansoovih) poliedara, konusa i lopti, ali ima i upotrebnih predmeta u ovim oblicima, npr. ukrasnih jelki, saksija, igračaka za decu, različitih kutija, čak i dva Sneška Belića.

Po broju modela, najveća izložba „Krive drugog reda“ postavljena je u holu škole u prizemlju i pripremili su je učenici III8 i III9u okviru istoimenog školskog projekta iz matematike. Prezentacija o elipsi, kružnici, hiperboli i paraboli upoznaje posetioce sa karakteristikama i raznim primenama ovih konika i njihovom pojavljivanju u prirodi. Izrađeni modeli, posteri, likovni radovi upravo prikazuju primere u umetnosti, dizajnu (stolovi, kutije, vaze, saksije, ukrase), arhitekturi, građevinarstvu (mostovi, akvadukti, nadvožnjaci), u prirodi (modeli atoma, sunčevog sistema), u tehnici (solarni kolektori, satelitske antene).

Ovom prilikom prikazana je i izložba učeničkih radova odeljenja II5, III8 i III9 povodom međunarodnog Dana broja pi, 14.marta, koju su pripremile profesorke Aleksandra Filipović i Branka Milivojević, ali je zbog mera protiv pandemije korona virusa morala da bude odložena.

Poslednji događaj ovogodišnjeg meseca matematike je bilo revijalno školsko takmičenje u slaganju Rubikove kocke 26. maja 2021. godine, koje je održano drugu godinu zaredom u našoj školi. Učestvovaloje 4 učenika svih razreda, a ovogodišnji pobednik je Jovan Milojević I7, koji je Rubikovu kocku složio za 10.55 sekundi, što je ujedno i novi školski rekord. Na drugom mestu se našao Marko Stevanović II9(19.91 sek.), a na trećem mestu Uroš Bejat IV8(32.37 sek.). Četvrtoplasirani Uroš Marković I10je bio samo 11 stotinki sporiji sa rezultatom 32.48 sekundi. Takmičarskoj komisiji, u sastavu Dragan Krstić i Aleksandra Filipović, ogromnu pomoć u organizaciji takmičenja je pružio Damjan Sredojević, osnovnoškolac, koji se pobrinuo za početne pozicije kockisvih takmičara i prošlogodišnji pobednik Đorđe Ilić, sada student, koji je obezbedio odgovarajući uređaj za merenje vremena.

Julija Petrović I10

Aleksandra Filipović, prof. matematike

 

Preuzmite

Arhiva vesti